06-12695193 info@orthofysio.nl

Het is onbegrijpelijk dat de orthomoleculaire geneeskunde (de voedingsgeneeskunde) als alternatieve geneeskunde wordt gezien. Voeding is geen alternatief; het is de grootste levensbehoefte van de mens. Zonder goede voeding overleven we immers niet!

Wat maakt ons ziek?

Vroeger werden mensen voornamelijk ziek door infecties, als gevolg van virussen, bacteriën en hygiëne problemen.
Tegenwoordig hebben we in de Westerse wereld vooral te maken met zogenaamde ‘verouderingsziekten’, zoals kanker, hart- en vaatziekten en dementie.  Deze ziekten worden veroorzaakt door reactieve geoxideerde deeltjes (vrije radicalen) uit ons eigen stofwisselingsproces en voeding en niet door bacteriën.

Vrije radicalen veroorzaken allerlei chemische reacties binnen ons lichaam met veroudering, aftakeling en woekering van cellen tot gevolg. Stoffen die deze vrije radicalen kunnen remmen heten antioxidanten, zoals bijvoorbeeld vitaminen, mineralen, diverse aminozuren, vetzuren en andere bio-actieve stoffen.

We eten over het algemeen te weinig van deze antioxidanten, terwijl deze juist die negatieve kettingreacties in ons lichaam kunnen remmen. Ze beschermen de cellen en zorgen dat er weer goede communicatie tussen de cellen gaat plaatsvinden.

Deze voedingsstoffen zitten in:
-De lucht die we inademen
-Het vocht dat we drinken
-Het voedsel dat we eten
Dit zijn niet voor niets, naast slapen, onze eerste levensbehoeften! Helaas krijgen we via lucht, vocht en voedsel ook een hoop belastende stoffen binnen.

Vervuiling

De laatste 10-tallen jaren is het gifgehalte in ons lichaam behoorlijk toegenomen door de toenemende blootstelling aan toxines. Deze zitten onder andere in genotmiddelen, toevoegingen in het voedsel (bijvoorbeeld e-nummers), medicijnen, cosmetica, schoonmaakmiddelen en luchtvervuiling.
Dit zijn chemicaliën waar onze voorouders niet mee in aanraking kwamen en waar ons lichaam mee moet zien te dealen. Wat we steeds vaker zien is dat de organen die voor reiniging en ontgifting zorgen overbelast raken. Dit zijn bijvoorbeeld de lever, de nieren, het lymfestelsel, de darmen, longen en huid. Wanneer deze organen falen in het opruimen van vervuiling worden we ziek.

NoCx (No Communication Xenobiotica)

Dit is een nieuw begrip bedacht door orthomoleculair therapeut/docent Ineke Haisma.

NoCx zijn niet-lichaamseigen stoffen (ofwel xenobotica) die niet in ons lichaam thuishoren en niet goed communiceren met onze lichaamscellen omdat ze eenvoudigweg niet herkent worden. Voorbeelden zijn: suikers, transvetten, E-nummers, light producten, bestrijdingsmiddelen en allerlei andere producten die op een geforceerde of niet natuurlijke manier tot stand zijn gekomen.

Het lichaam is altijd op alle niveaus op zoek naar homeostase (=balans). Juiste voeding zorgt daar voor; het zorgt voor bouwstenen, antioxidanten en de goede communicatie tussen de cellen. Het lichaam kan daardoor repareren, opbouwen, groeien, zichzelf beschermen en organiseren. Dat is de basis van gezondheid.

Wanneer de communicatie ergens binnen ons lichaamssysteem vastloopt, dan is het maar net waar het zich openbaart. Elk mens heeft zwakke plekken en die zijn het eerst aan de beurt. Je kunt te maken krijgen met allerlei verstoringen, zoals:  verzuren, vervuilen, vergiften, verstoppen (stagneren), verstijven (spieren en bloedvaten), verstenen (gal- en nierstenen), vervlakken (smaak) en versneld verouderen.

13 ongelukken

Door deze verstoringen worden ontstekingen bevorderd en raakt je lichaam uit balans. Dit kan uitmonden in de volgende ’13 ongelukken’:

-Overgewicht
-Insulineresistentie (voorstadium van diabetes)
-Leptineresistentie (verzadigingsproblemen)
-Aderverkalking
-Cholesterol- en triglyceriden problemen
-Homocysteine problemen (vitamine B6,11,12 tekorten)
-Leververvetting
-AGE- belasting (AGE’s zijn schadelijke suiker-eiwit moleculen ontstaan door verhitting/bewerking)
-Galstenen, nierstenen en jicht
-Slaapproblemen
-Allergieën en voedselintoleranties
-Darmproblemen
-Stress en depressie
In volgende blogs zal ik meer over deze ongelukken vertellen! Stay tuned!

The Big Six (de 6 belangrijkste westerse ‘welvaartsziekten’)

Deze 13 ongelukken kunnen vervolgens (als je genetische aanleg en pech hebt) leiden tot de meest voorkomende chronische ziekten:
-Hart- en vaatziekten
-Overgewicht/Diabetes
-Dementie/Alzheimer/psychische aandoeningen
-Kanker
-Longziekten
-Reumatische aandoeningen/auto-immuunziekten.

Voor veel aandoeningen/ontstekingen bestaat er medicatie. Sommige mensen gebruiken meer dan 10 soorten medicatie om de gevolgen van hun aandoeningen te bestrijden. Voorkomen dat je ziek wordt en de klachten aanpakken bij de bron kan je veel ellende besparen en de juiste voeding is daarbij essentieel. Daarmee wil ik niet zeggen dat medicijnen ‘slecht’ zijn, in tegendeel, ze zijn vaak van onschatbare waarde! Maar er zijn in veel gevallen meer wegen die naar Rome leiden en in samenwerking met je arts is er meer mogelijk dan je denkt.

Mensen gaan naar de huisarts omdat ze moe zijn, nerveus zijn en talloze andere klachten hebben.
Symptomen als hoofdpijn, vermoeidheid, hormonale klachten, spier en gewrichtsklachten en huidproblemen kunnen een aanwijzing zijn dat er tekorten aan vitaminen of mineralen bestaan en/of dat er een probleem is met de afvoer van ‘troep’.

Orthomoleculaire geneeskunde kan de weg vrijmaken om weer goede communicatie tussen de lichaamscellen tot stand te brengen, met behulp van de juiste voedingsstoffen, zodat allerlei gezondheidsklachten opgelost of verbeterd kunnen worden.

We behandelen symptomen en niet de oorzaak

We worden geregeld opgeroepen om geld te geven aan onderzoek naar ziekten als diabetes, allerlei chronische aandoeningen, Alzheimer en kanker. Wanneer je kijkt waar dat geld naar toe gaat, zie je dat dat vooral wordt besteedt aan het ontwikkelen van medicijnen om de kwaal te bestrijden en niet naar het wegnemen van de oorzaak en zo de kwaal te voorkomen. De wetenschap lost het probleem dus niet op. Om de Westerse, voedingsgerelateerde ziekten alleen te behandelen met medicatie is dweilen met de kraan open. Als de oorzaak niet weg wordt gewerkt, lossen we op termijn niets op.

Onderzoek naar preventie staat nog in de kinderschoenen. De gedachte is dat er met preventie geen geld te verdienen is. Voor de farmaceutische- en voedingsmiddelen industrie is dat natuurlijk ook zo. Maar voor de maatschappij is het natuurlijk veel beter om ziektes te voorkomen dat te moeten bestrijden. Het is de beste bezuinigingsmaatregel die je kunt bedenken. Met de snel stijgende zorgkosten gaat gelukkig de politiek dit eindelijk (langzaamaan) in zien. De eerste stappen naar een gezondere toekomst voor Nederland worden gezet.

Er zijn steeds meer studies die de heilzame werking van micro- en macronutrienten en bioactieve stoffen bewijzen. Deze studies zijn echter duur omdat patenten op deze natuurlijke producten niet mogelijk zijn. Daarom valt er voor de farmaceutische- en voedingsindustrie weinig aan te verdienen.

Orthomoleculaire geneeskunde

Er worden vitaminen, mineralen, vetzuren, enzymen, aminozuren en plantenextracten gebruikt. In de reguliere geneeskunde werkt men met name met medicatie die uit synthetische bronnen afkomstig is. Dit lijkt vaak tot schadelijke bijwerkingen. De orthomoleculaire geneeskunde werkt met voor het lichaam bekende stoffen, dus is er nauwelijks sprake van bijwerkingen.  Wel is het altijd belangrijk om altijd arts/apotheker/therapeut op de hoogte te brengen van alle middelen die je gebruikt omdat er wel wisselwerkingen kunnen zijn. Het is belangrijk om alle geneesmiddelen goed op elkaar af te stemmen.

Effecten zijn vaak al op korte termijn merkbaar. De lichamelijke en geestelijke conditie verbetert, waardoor je meer energie en weerstand hebt, je beter kan concentreren en sneller herstelt van inspanning. Belangrijker zijn echter de lange termijn effecten. Er is minder kans op de ’13 ongelukken’ en wanneer je tijdig begint kan dat je leven met een flink aantal gezonde jaren verlengen!

Voor meer informatie over orthomoleculaire therapie: klik hier